Pelaburan, Unit Amanah , Takaful , Simpanan Persaraan & Pendidikan,
Investment, Unit Trust , Takaful ,Retirement & Education Fund
(KWSP, Tunai, DDI, SI , Kredit/Debit)

Sunday, November 23, 2008

GANDAKAN PELABURAN DAN PULANGAN 100%

Penganalisa pasaran kewangan telah menyatakan bahawa krisis kewangan AS telah berakhir melalui tindakan Senat Amerika Syarikat menyuntik dana berjumlah USD700 billon ke pasaran. Antara syarikat yang telah mendapat suntikan adalah General Motor , American Insurance Group. Manakala hutang Lehman Brother kini telah diambil alih oleh Bank of America.

Yang tinggal adalah kesan kemelesetan ekonomi yang akan berlarutan 12-18 bulan kerana kekurangan kuasa beli rakyat AS kesan daripada krisis sub-prima kewangan AS.

Tahun 2009 jangkaan ekonomi Malaysia akan berkembang 3.5% , AS 1.5%, Jepun 0.5%, Singapura 0% dan China 8.8%. Justeru itu pelabur yang membuat pelaburan ke dalam pasaran Tanah Besar China supaya menambah pelaburan. Dianggar dalam masa 10 tahun akan datang ekonomi China akan lebih besar daripada Amerika Syarikat.

Pelabur unit amanah adalah disarankan menambah pelaburan sebanyak mungkin ke dalam dana-dana pelaburan yang berdaftar . Contohnya jika kita melabur RM100 ribu sekarang akan mendapat pulangan 100% . Ini bermakna jumlah yang pelabur ada adalah RM200 ribu berbanding simpanan yang dibuat di dalam bank.

Dari apa yang telah saya analisa pulangan dana ekuiti adalah lebih dari 100%. Perkembangan di pasaran semasa pelabur masih kurang yakin pasaran untuk pulih. Masalah utama ini adalah masalah keyakinan pelabur bukan lagi krisis kewangan.

Panduan Jana Wang Unit Trust

Untuk maklumat lanjut;
hubungi mdsulaiman1@gmail.com 013-7556776

No comments: