Pelaburan, Unit Amanah , Takaful , Simpanan Persaraan & Pendidikan,
Investment, Unit Trust , Takaful ,Retirement & Education Fund
(KWSP, Tunai, DDI, SI , Kredit/Debit)

Sunday, February 3, 2008

Pengawal Keselamatan Bank

Minggu lepas selepas masukkan duit dalam sebuah E bank di Century Garden JB saya berjumpa pegawal keselamatan yang bertugas di situ sebelum saya balik ke rumah. Saya berkenalan dengannya.

'Pak cik dah lama kerja kat sini? ' saya bertanya.
'Dah lama' jawabnya.
'Sebelum ni kerja kat mana?' ,saya tanya lagi
'Kerja kat MSC 15 tahun sebelum tu kerja kat S'pore' jawabnya.
'Cik umur berapa sekarang dah pencen ke? tanya lagi.
'Dah 3 tahun pencen.' jelasnya.
'Cik tentu banyak EPF pak cik , CPF (utk pekerja di S'pore) pun ada'. tanya lagi
'Dah habis dah buat renovate rumah, ini yang pakcik kerja untuk makan dan bayar rumah.' terangnya.

Mesej yang jelas dari perkenalan saya dengan pakcik jaga sebuah bank berkenaan menunjukkan wang persaraan tidak mencukupi untuk perbelanjaan setiap hari dan salahguna wang persaraan untuk baikpulih rumah.Seharusnya pakcik ini berehat di rumah waktu usia ini.

Jadi beringatlah dari sekarang kerana harga barang memang meningkat setiap hari. inflasi.inflasi

mdsulaiman1@yahoo.com.my
013-7556776

No comments: